Edukacija za edukatore/trenere u integrativnoj psihoterapiji (Training of Trainers – ToT)

Kurikulum programa edukacije za edukatora/trenera u integrativnoj psihoterapiji

Uvod i ciljevi Programa edukacije trenera/edukatora u integrativnoj psihoterapiji

Program edukacije trenera (ToT) je specijalizovani program namijenjen iskusnim psihoterapeutima koji žele postati edukatori i/ili supervizori u okviru akreditovanih programa psihoterapije.

Edukacijski program “Edukacija edukatora/trenera u integrativnoj psihoterapiji” razvijen je u skladu s najvišim obrazovnim i etičkim standardima Evropske asocijacije za integrativnu psihoterapiju (EAIP), kao i važećim smjernicama za obuku trenera definisanim od strane EAPTI mreže i EIATSCYP-a, u skladu sa standardima Evropske asocijacije za psihoterapiju (EAP). Program je dizajniran prema zahtjevima akreditacije za trening institucije koje obrazuju buduće trenere i edukatore u psihoterapiji, s posebnim naglaskom na integraciju teorijskog znanja, didaktičkih vještina, supervizijskog pristupa i etike u obrazovnom procesu.

Program odgovara na potrebe sve većeg broja psihoterapijskih škola i instituta koje zahtijevaju visoko kompetentne, profesionalno i andragoški osposobljene edukatore. Uvažavajući kompleksnost obrazovnog procesa u psihoterapiji i različite razvojne faze edukanata, naglasak se stavlja na ličnu zrelost, interpersonalne vještine i profesionalni integritet svakog budućeg trenera/edukatora.

Glavni cilj programa je osposobiti psihoterapeute sa višegodišnjim kliničkim iskustvom za vođenje edukacijskih procesa u integrativnoj psihoterapiji, kroz sticanje stručnih, didaktičkih i mentorsko-supervizijskih kompetencija. Edukacija je strukturirana na način da omogućava polaznicima

  • razvoj kompetencija za planiranje i izvođenje edukacije,
  • facilitaciju edukacijskih i grupnih procesa,
  • primjenu savremenih metoda poučavanja i ocjenjivanja,
  • pružanje stručne i etike utemeljene podrške edukantima.

Program se temelji na principima cjeloživotnog učenja i ličnog razvoja, s posebnim fokusom na formiranje profesionalnog identiteta trenera, refleksivnu praksu i ulogu trenera kao modela profesionalnog ponašanja. Obuhvata teoriju, praktične module, supervizijski rad, facilitaciju grupa i zadatke u skladu s akademskim i profesionalnim standardima.

Trajanje i struktura Programa

Program je usklađen sa standardima Evropske asocijacije za integrativnu psihoterapiju (EAIP) i zahtjevima akreditacije za trenere u okviru EAPTI mreže. Ukupno trajanje edukacijskog programa je dvije godine, a obuhvata 350 sati edukacije, raspoređenih u tri kategorije:

  • Teorija i metodologija: 60 sati
  • Praktično iskustvo u poučavanju i vođenju grupnih procesa: 260 sati ( minimalno 180 sati prakse kao ko-trener i minimalno 80 sati iskustva u vođenju grupnih prcesa)
  • Self i grupni assessment (evaluaciju) i završni ispit: 30 sati

Struktura edukacije omogućava sveobuhvatan razvoj trenerskih kompetencija, uključujući:

  • planiranje i izvođenje modula,
  • facilitaciju iskustvenog učenja,
  • refleksivnu i profesionalnu praksu,
  • aktivno sudjelovanje u evaluacijskim i mentorskim procesima
  • samostalno učenje i istraživanje.

Program podržava razvoj edukatorskog identiteta kroz povezivanje kliničke prakse s obrazovnom i etičkom odgovornošću, uz mentorske i evaluacijske mehanizme EAPTI standarda.

Programski sadržaj / Moduli

Teorija i metodologija obrazovanja u psihoterapiji

2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije
Pročitaj više

Grupna dinamika i facilitacija procesa u edukaciji

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije

Pročitaj više

Etika i profesionalne kompetencije trenera

0,5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije

Pročitaj više

Evaluacija, refleksivna praksa i akademska integracija

2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije

Pročitaj više

Različitosti i inkluzivnost u obrazovanju

0,5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina edukacije

Pročitaj više

Edukacijska praksa pod mentorstvom i supervizijom

1 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije

Pročitaj više

Supervizirani trenerski rad i razvoj kompetencija

2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. 2. godina edukacije

Pročitaj više

Istraživanje i inovacije u edukaciji psihoterapeuta

0,5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina edukacije

Pročitaj više

Završni rad i odbrana

0,5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina edukacije

Pročitaj više

Ukupan pregled edukacijskog programa: 350 sati – 12 ECVET/ECTS bodova / 1 ECVET/ECTS bod =30 sati

Ishodi učenja u kognitivnom području

Edukacijski program osposobljava polaznike za sticanje profesionalnih i akademskih kompetencija u ulozi trenera u integrativnoj psihoterapiji, kroz integraciju teorijskog znanja, praktičnih iskustava i reflektivne prakse. Fokus programa je na razvoju sljedećih ključnih područja:

  • Obrazovne kompetencije – Razvijanje sposobnosti za planiranje, strukturiranje i vođenje edukacijskog procesa u skladu s principima obrazovanja odraslih, uz poštivanje standarda kvalitete i etike.
  • Facilitacijske vještine – Osposobljavanje za facilitaciju grupne dinamike i upravljanje razvojnim i interpersonalnim procesima unutar edukacijske grupe, uz osjetljivost na potrebe i faze učenja edukanta.
  • Profesionalni identitet trenera – Razvijanje ličnih kapaciteta, emocionalne zrelosti i profesionalne odgovornosti potrebne za edukacijsku ulogu u području psihoterapije.
  • Etika i standardi u edukaciji – Primjena etičkih smjernica i profesionalnih standarda u kontekstu obrazovanja psihoterapeuta, uključujući procjenu, superviziju i povratnu informaciju.
  • Teorijsko-praktična integracija – Povezivanje teorijskih obrazaca, andragoških pristupa i praktičnog iskustva u edukaciji i superviziji edukanata.
  • Evaluacijske kompetencije – Razvijanje sposobnosti za dizajn, implementaciju i refleksiju evaluacijskih alata i procesa u obrazovanju.
  • Inkluzivnost i raznolikost – Primjena pristupa koji uvažavaju razlike u stilovima učenja, identitetima i obrazovnim potrebama edukanata.

Ishodi učenja u području komunikacijskih vještina

Polaznici će biti osposobljeni za:

  • Profesionalnu i etičku komunikaciju s edukantima, kolegama i drugim stručnjacima uključenim u obrazovni proces;
  • Jasno i strukturirano prenošenje teorijskih sadržaja i povratnih informacija;
  • Davanje konstruktivne evaluacije i facilitaciju refleksivnih procesa;
  • Vođenje edukacijske dokumentacije i evidencije rada u skladu sa standardima i propisima;
  • Pisano i usmeno predstavljanje vlastitog edukacijskog rada na stručnim skupovima i u edukativnim kontekstima.

Ishodi učenja za vještine samoučenja i refleksivne prakse

Polaznici će biti osposobljeni za:

  • Aktivno praćenje literature i istraživanja iz oblasti obrazovanja odraslih, psihoterapijskog treninga i supervizije;
  • Kritičku procjenu obrazovnih izvora i implementaciju savremenih pristupa u vlastitu trenersku praksu;
  • Vođenje refleksivnog dnevnika kao alata za profesionalni razvoj;
  • Samostalno planiranje vlastitog razvoja i identifikaciju područja za stručno usavršavanje;
  • Razvijanje i evaluaciju inovativnih edukativnih pristupa.

Andragoški pristup i metode učenja

Program se realizira primjenom andragoških principa (dobrovoljnost, primjerenost, postupnost, iskustvenost) te savremenih metoda aktivnog učenja, uključujući:

  • Predavanja i interaktivne prezentacije
  • Grupne diskusije i strukturirane refleksije
  • Radionice i rad u malim grupama
  • Simulacije i uloge (role-play) edukacijskih situacija
  • Praktične demonstracije
  • Analize slučajeva i supervizijski rad
  • Refleksivno i transformacijsko učenje

Poseban naglasak stavlja se na razvoj refleksivnog i kritičkog mišljenja, sposobnosti integracije teorije i prakse, kao i aktivnog doprinosa obrazovnoj zajednici.

Procjena znanja i kompetencija

Edukacijski program omogućava svakom polazniku da, kroz različite evaluacijske metode, pokaže stečeno znanje, vještine i profesionalne kapacitete, uz poštivanje individualnih stilova učenja.

Metode procjene uključuju:

  • Izradu i prezentaciju edukacijskog modula
  • Refleksivne eseje i dnevnik učenja
  • Praktične demonstracije facilitacije
  • Procjenu komunikacijskih i evaluacijskih vještina
  • Grupne i individualne evaluacije od strane mentora i supervizora
  • Završni rad i odbrana kompetencija

Završna procjena se temelji na prezentaciji i odbrani edukacijskog rada (esej, edukativni plan, refleksija), uz prisustvo evaluatora. Svaki modul uključuje najmanje dvije tačke evaluacije koje povezuju teorijska i praktična znanja.

Načini ocjenjivanja

Ocjenjivanje unutar edukacijskog programa provodi se kroz kombinaciju teorijskih i praktičnih komponenti koje omogućavaju polaznicima da pokažu svoja znanja, vještine i profesionalne kompetencije.

Metode procjene uključuju:

  • Pisane radove (seminarski rad, esej, refleksivni dnevnik)
  • Usmena izlaganja (prezentacije, obrazloženja edukativnih modula)
  • Praktične demonstracije (facilitacija, supervizijska interakcija)
  • Završni rad i odbrana (esejski pristup integracije novog identiteta, edukacijski projekt, teorijski i praktični osvrt)

Ocjenjivanje se temelji na jasno definiranim kriterijima i standardima profesionalne edukacije u psihoterapiji, uz uključivanje povratne informacije od strane mentora i vanjskog evaluatora.

Ciljna grupa

Program je namijenjen iskusnim psihoterapeutima koji žele razviti trenerske/edukatorske kompetencije u području integrativne psihoterapije. Posebno je namijenjen onima koji imaju interes da:

  • predaju u edukacijskim programima iz psihoterapije,
  • facilitiraju učenje i razvoj edukanta,
  • pruže supervizijsku i mentorsku podršku,
  • doprinesu kvaliteti i održivosti psihoterapijske profesije.

Trajanje i način izvođenja

Trajanje: 2 godine (part-time edukacija)
Način izvođenja: kontaktna nastava (uživo) i/ili online (po potrebi)

Program je fleksibilno koncipiran kako bi omogućio balans između profesionalnog angažmana i učenja, uz visok stepen organizacione i andragoške podrške.

Ukupan broj sati:

  • Kontakt sati (predavanja, radionice, facilitacija) → 120 sati
  • Praktični rad u ulozi ko-trenera, priprema i izvođenje edukacije, demonstracije, vođenje grupnih procesa → 180 sati
  • Supervizija → 30 sati
  • Refleksivni rad i mentorski rad → 10 sati
  • Završni rad i odbrana → 10 sati

Usklađenost edukacijskog programa

Program je u potpunosti usklađen s evropskim standardima edukacije trenera/edukatora u psihoterapiji (EAIP), osiguravajući visoku razinu profesionalnih, edukacijskih i praktičnih kompetencija potrebnih za vođenje edukacijskih procesa u skladu s najvišim standardima kvalitete.

EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy) je punopravni član EAP-a (European Association for Psychotherapy), i njihova akreditacija se zasniva na standardima EAPTI mreže (EAP Training Institutes). Treneri/edukatori koji dobiju EAIP Trainer Certificate ispunjavaju standarde za izvođenje edukacija, CPD aktivnosti i supervizije unutar (integrativne) psihoterapije, i to:

  • kao nositelji edukacijskih modula unutar akreditovanih institucija,
  • kao ko-treneri u CPD programima (jasno navedeno u EAIP dokumentima o uslovima za akreditaciju ToT programa),
  • kao ocjenjivači i supervizori (ako su završili edukaciju iz supervizije prema evropskim standardima) edukacijskih i kliničkih procesa.

Nota: CPD (Continuing Professional Development) u psihoterapiji je, prema EAP regulaciji, institucionalno reguliran, i to:

  • ako CPD program provodi trener koji je priznat od strane akreditovanog instituta (npr. EAPTI),
  • i ako su dokumenti propisno izdani (s potpisom, datumom, temom i brojem sati),
  • tada ih većina evropskih i nacionalnih škola/instituta priznaje kao valjane za licenciranje, produženje članstva, edukacijske sate ili supervizijsku validaciju.

BHIDAPA kao EAPTI institut i punopravni član EAIP-a, EIATSCYP-a i SPUuBiH-a ima pravo organizirati CPD edukacije koje vodi EAIP certificirani trener/edukatori, te se takve potvrde priznaju kod:

  • Saveza psihoterapijskih udruženja u BiH (SPUuBiH, npr. za obnovu licence),
  • međunarodnih asocijacija poput EIATSCYP-a, EAIP-a, EAP-a
  • i kod partnerskih trening instituta (EAPTI) u EU.

Uslovi upisa

Pravo upisa u Program edukacije trenera imaju kandidati koji ispunjavaju sljedeće kriterije:

  • Završen edukacijski program iz psihoterapije, minimalnog trajanja od četiri godine, akreditovan u skladu s evropskim standardima (npr. EAPTI, EAIP, ECP).
  • Stečena akreditacija ili registracija u skladu s važećim nacionalnim i evropskim regulativama (npr. ECP certifikat ili ekvivalentna nacionalna/evropska licenca).
  • Najmanje tri godine postkvalifikacijskog kliničkog iskustva u psihoterapijskoj praksi, uz dokumentovanih minimalno 1000 sati supervizirane kliničke prakse u radu s individualnim i/ili grupnim klijentima, od strane akreditovanog supervizora sa jasno definisanim CPD satima.
  • Dokazana etička i profesionalna reputacija, poštuju etiku u ulozi psihoterapeuta, u skladu s Etičkim zahtjevima BHIDAPA i SPUuBiH-a u skladu sa EAP, uz priloženu izjavu supervizora i/ili preporuku relevantnog akademskog i/ili stručnog tijela.
  • Visok nivo lične zrelosti i emocionalne inteligencije, uz motivaciju za rad u edukaciji, superviziji i mentorskoj ulozi.
  • Spremnost za aktivno sudjelovanje u svim segmentima edukacijskih programa, uključujući praktičan rad, samoevaluaciju, timsku saradnju i kontinuirani profesionalni i lični razvoj.