EQF Level 7
Kurikulum programa edukacije za edukatora/trenera u integrativnoj psihoterapiji
Uvod i ciljevi Programa edukacije trenera/edukatora u integrativnoj psihoterapiji
Program edukacije trenera (ToT) je specijalizovani program namijenjen iskusnim psihoterapeutima koji žele postati edukatori i/ili supervizori u okviru akreditovanih programa psihoterapije.
Edukacijski program “Edukacija edukatora/trenera u integrativnoj psihoterapiji” razvijen je u skladu s najvišim obrazovnim i etičkim standardima Evropske asocijacije za integrativnu psihoterapiju (EAIP), kao i važećim smjernicama za obuku trenera definisanim od strane EAPTI mreže i EIATSCYP-a, u skladu sa standardima Evropske asocijacije za psihoterapiju (EAP). Program je dizajniran prema zahtjevima akreditacije za trening institucije koje obrazuju buduće trenere i edukatore u psihoterapiji, s posebnim naglaskom na integraciju teorijskog znanja, didaktičkih vještina, supervizijskog pristupa i etike u obrazovnom procesu.
Program odgovara na potrebe sve većeg broja psihoterapijskih škola i instituta koje zahtijevaju visoko kompetentne, profesionalno i andragoški osposobljene edukatore. Uvažavajući kompleksnost obrazovnog procesa u psihoterapiji i različite razvojne faze edukanata, naglasak se stavlja na ličnu zrelost, interpersonalne vještine i profesionalni integritet svakog budućeg trenera/edukatora.
Glavni cilj programa je osposobiti psihoterapeute sa višegodišnjim kliničkim iskustvom za vođenje edukacijskih procesa u integrativnoj psihoterapiji, kroz sticanje stručnih, didaktičkih i mentorsko-supervizijskih kompetencija. Edukacija je strukturirana na način da omogućava polaznicima
- razvoj kompetencija za planiranje i izvođenje edukacije,
- facilitaciju edukacijskih i grupnih procesa,
- primjenu savremenih metoda poučavanja i ocjenjivanja,
- pružanje stručne i etike utemeljene podrške edukantima.
Program se temelji na principima cjeloživotnog učenja i ličnog razvoja, s posebnim fokusom na formiranje profesionalnog identiteta trenera, refleksivnu praksu i ulogu trenera kao modela profesionalnog ponašanja. Obuhvata teoriju, praktične module, supervizijski rad, facilitaciju grupa i zadatke u skladu s akademskim i profesionalnim standardima.
Trajanje i struktura Programa
Program je usklađen sa standardima Evropske asocijacije za integrativnu psihoterapiju (EAIP) i zahtjevima akreditacije za trenere u okviru EAPTI mreže. Ukupno trajanje edukacijskog programa je dvije godine, a obuhvata 350 sati edukacije, raspoređenih u tri kategorije:
- Teorija i metodologija: 60 sati
- Praktično iskustvo u poučavanju i vođenju grupnih procesa: 260 sati ( minimalno 180 sati prakse kao ko-trener i minimalno 80 sati iskustva u vođenju grupnih prcesa)
- Self i grupni assessment (evaluaciju) i završni ispit: 30 sati
Struktura edukacije omogućava sveobuhvatan razvoj trenerskih kompetencija, uključujući:
- planiranje i izvođenje modula,
- facilitaciju iskustvenog učenja,
- refleksivnu i profesionalnu praksu,
- aktivno sudjelovanje u evaluacijskim i mentorskim procesima
- samostalno učenje i istraživanje.
Program podržava razvoj edukatorskog identiteta kroz povezivanje kliničke prakse s obrazovnom i etičkom odgovornošću, uz mentorske i evaluacijske mehanizme EAPTI standarda.
Programski sadržaj / Moduli
Teorija i metodologija obrazovanja u psihoterapiji
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije
Pročitaj više
Grupna dinamika i facilitacija procesa u edukaciji
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije
Etika i profesionalne kompetencije trenera
0,5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije
Evaluacija, refleksivna praksa i akademska integracija
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije
Različitosti i inkluzivnost u obrazovanju
0,5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina edukacije
Edukacijska praksa pod mentorstvom i supervizijom
1 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina edukacije
Supervizirani trenerski rad i razvoj kompetencija
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. 2. godina edukacije
Istraživanje i inovacije u edukaciji psihoterapeuta
0,5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina edukacije
Ukupan pregled edukacijskog programa: 350 sati – 12 ECVET/ECTS bodova / 1 ECVET/ECTS bod =30 sati
Ishodi učenja u kognitivnom području
Edukacijski program osposobljava polaznike za sticanje profesionalnih i akademskih kompetencija u ulozi trenera u integrativnoj psihoterapiji, kroz integraciju teorijskog znanja, praktičnih iskustava i reflektivne prakse. Fokus programa je na razvoju sljedećih ključnih područja:
- Obrazovne kompetencije – Razvijanje sposobnosti za planiranje, strukturiranje i vođenje edukacijskog procesa u skladu s principima obrazovanja odraslih, uz poštivanje standarda kvalitete i etike.
- Facilitacijske vještine – Osposobljavanje za facilitaciju grupne dinamike i upravljanje razvojnim i interpersonalnim procesima unutar edukacijske grupe, uz osjetljivost na potrebe i faze učenja edukanta.
- Profesionalni identitet trenera – Razvijanje ličnih kapaciteta, emocionalne zrelosti i profesionalne odgovornosti potrebne za edukacijsku ulogu u području psihoterapije.
- Etika i standardi u edukaciji – Primjena etičkih smjernica i profesionalnih standarda u kontekstu obrazovanja psihoterapeuta, uključujući procjenu, superviziju i povratnu informaciju.
- Teorijsko-praktična integracija – Povezivanje teorijskih obrazaca, andragoških pristupa i praktičnog iskustva u edukaciji i superviziji edukanata.
- Evaluacijske kompetencije – Razvijanje sposobnosti za dizajn, implementaciju i refleksiju evaluacijskih alata i procesa u obrazovanju.
- Inkluzivnost i raznolikost – Primjena pristupa koji uvažavaju razlike u stilovima učenja, identitetima i obrazovnim potrebama edukanata.
Ishodi učenja u području komunikacijskih vještina
Polaznici će biti osposobljeni za:
- Profesionalnu i etičku komunikaciju s edukantima, kolegama i drugim stručnjacima uključenim u obrazovni proces;
- Jasno i strukturirano prenošenje teorijskih sadržaja i povratnih informacija;
- Davanje konstruktivne evaluacije i facilitaciju refleksivnih procesa;
- Vođenje edukacijske dokumentacije i evidencije rada u skladu sa standardima i propisima;
- Pisano i usmeno predstavljanje vlastitog edukacijskog rada na stručnim skupovima i u edukativnim kontekstima.
Ishodi učenja za vještine samoučenja i refleksivne prakse
Polaznici će biti osposobljeni za:
- Aktivno praćenje literature i istraživanja iz oblasti obrazovanja odraslih, psihoterapijskog treninga i supervizije;
- Kritičku procjenu obrazovnih izvora i implementaciju savremenih pristupa u vlastitu trenersku praksu;
- Vođenje refleksivnog dnevnika kao alata za profesionalni razvoj;
- Samostalno planiranje vlastitog razvoja i identifikaciju područja za stručno usavršavanje;
- Razvijanje i evaluaciju inovativnih edukativnih pristupa.
Andragoški pristup i metode učenja
Program se realizira primjenom andragoških principa (dobrovoljnost, primjerenost, postupnost, iskustvenost) te savremenih metoda aktivnog učenja, uključujući:
- Predavanja i interaktivne prezentacije
- Grupne diskusije i strukturirane refleksije
- Radionice i rad u malim grupama
- Simulacije i uloge (role-play) edukacijskih situacija
- Praktične demonstracije
- Analize slučajeva i supervizijski rad
- Refleksivno i transformacijsko učenje
Poseban naglasak stavlja se na razvoj refleksivnog i kritičkog mišljenja, sposobnosti integracije teorije i prakse, kao i aktivnog doprinosa obrazovnoj zajednici.
Procjena znanja i kompetencija
Edukacijski program omogućava svakom polazniku da, kroz različite evaluacijske metode, pokaže stečeno znanje, vještine i profesionalne kapacitete, uz poštivanje individualnih stilova učenja.
Metode procjene uključuju:
- Izradu i prezentaciju edukacijskog modula
- Refleksivne eseje i dnevnik učenja
- Praktične demonstracije facilitacije
- Procjenu komunikacijskih i evaluacijskih vještina
- Grupne i individualne evaluacije od strane mentora i supervizora
- Završni rad i odbrana kompetencija
Završna procjena se temelji na prezentaciji i odbrani edukacijskog rada (esej, edukativni plan, refleksija), uz prisustvo evaluatora. Svaki modul uključuje najmanje dvije tačke evaluacije koje povezuju teorijska i praktična znanja.
Načini ocjenjivanja
Ocjenjivanje unutar edukacijskog programa provodi se kroz kombinaciju teorijskih i praktičnih komponenti koje omogućavaju polaznicima da pokažu svoja znanja, vještine i profesionalne kompetencije.
Metode procjene uključuju:
- Pisane radove (seminarski rad, esej, refleksivni dnevnik)
- Usmena izlaganja (prezentacije, obrazloženja edukativnih modula)
- Praktične demonstracije (facilitacija, supervizijska interakcija)
- Završni rad i odbrana (esejski pristup integracije novog identiteta, edukacijski projekt, teorijski i praktični osvrt)
Ocjenjivanje se temelji na jasno definiranim kriterijima i standardima profesionalne edukacije u psihoterapiji, uz uključivanje povratne informacije od strane mentora i vanjskog evaluatora.
Ciljna grupa
Program je namijenjen iskusnim psihoterapeutima koji žele razviti trenerske/edukatorske kompetencije u području integrativne psihoterapije. Posebno je namijenjen onima koji imaju interes da:
- predaju u edukacijskim programima iz psihoterapije,
- facilitiraju učenje i razvoj edukanta,
- pruže supervizijsku i mentorsku podršku,
- doprinesu kvaliteti i održivosti psihoterapijske profesije.
Trajanje i način izvođenja
Trajanje: 2 godine (part-time edukacija)
Način izvođenja: kontaktna nastava (uživo) i/ili online (po potrebi)
Program je fleksibilno koncipiran kako bi omogućio balans između profesionalnog angažmana i učenja, uz visok stepen organizacione i andragoške podrške.
Ukupan broj sati:
- Kontakt sati (predavanja, radionice, facilitacija) → 120 sati
- Praktični rad u ulozi ko-trenera, priprema i izvođenje edukacije, demonstracije, vođenje grupnih procesa → 180 sati
- Supervizija → 30 sati
- Refleksivni rad i mentorski rad → 10 sati
- Završni rad i odbrana → 10 sati
Usklađenost edukacijskog programa
Program je u potpunosti usklađen s evropskim standardima edukacije trenera/edukatora u psihoterapiji (EAIP), osiguravajući visoku razinu profesionalnih, edukacijskih i praktičnih kompetencija potrebnih za vođenje edukacijskih procesa u skladu s najvišim standardima kvalitete.
EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy) je punopravni član EAP-a (European Association for Psychotherapy), i njihova akreditacija se zasniva na standardima EAPTI mreže (EAP Training Institutes). Treneri/edukatori koji dobiju EAIP Trainer Certificate ispunjavaju standarde za izvođenje edukacija, CPD aktivnosti i supervizije unutar (integrativne) psihoterapije, i to:
- kao nositelji edukacijskih modula unutar akreditovanih institucija,
- kao ko-treneri u CPD programima (jasno navedeno u EAIP dokumentima o uslovima za akreditaciju ToT programa),
- kao ocjenjivači i supervizori (ako su završili edukaciju iz supervizije prema evropskim standardima) edukacijskih i kliničkih procesa.
Nota: CPD (Continuing Professional Development) u psihoterapiji je, prema EAP regulaciji, institucionalno reguliran, i to:
- ako CPD program provodi trener koji je priznat od strane akreditovanog instituta (npr. EAPTI),
- i ako su dokumenti propisno izdani (s potpisom, datumom, temom i brojem sati),
- tada ih većina evropskih i nacionalnih škola/instituta priznaje kao valjane za licenciranje, produženje članstva, edukacijske sate ili supervizijsku validaciju.
BHIDAPA kao EAPTI institut i punopravni član EAIP-a, EIATSCYP-a i SPUuBiH-a ima pravo organizirati CPD edukacije koje vodi EAIP certificirani trener/edukatori, te se takve potvrde priznaju kod:
- Saveza psihoterapijskih udruženja u BiH (SPUuBiH, npr. za obnovu licence),
- međunarodnih asocijacija poput EIATSCYP-a, EAIP-a, EAP-a
- i kod partnerskih trening instituta (EAPTI) u EU.
Uslovi upisa
Pravo upisa u Program edukacije trenera imaju kandidati koji ispunjavaju sljedeće kriterije:
- Završen edukacijski program iz psihoterapije, minimalnog trajanja od četiri godine, akreditovan u skladu s evropskim standardima (npr. EAPTI, EAIP, ECP).
- Stečena akreditacija ili registracija u skladu s važećim nacionalnim i evropskim regulativama (npr. ECP certifikat ili ekvivalentna nacionalna/evropska licenca).
- Najmanje tri godine postkvalifikacijskog kliničkog iskustva u psihoterapijskoj praksi, uz dokumentovanih minimalno 1000 sati supervizirane kliničke prakse u radu s individualnim i/ili grupnim klijentima, od strane akreditovanog supervizora sa jasno definisanim CPD satima.
- Dokazana etička i profesionalna reputacija, poštuju etiku u ulozi psihoterapeuta, u skladu s Etičkim zahtjevima BHIDAPA i SPUuBiH-a u skladu sa EAP, uz priloženu izjavu supervizora i/ili preporuku relevantnog akademskog i/ili stručnog tijela.
- Visok nivo lične zrelosti i emocionalne inteligencije, uz motivaciju za rad u edukaciji, superviziji i mentorskoj ulozi.
- Spremnost za aktivno sudjelovanje u svim segmentima edukacijskih programa, uključujući praktičan rad, samoevaluaciju, timsku saradnju i kontinuirani profesionalni i lični razvoj.
⚠️ Ovaj kurikulum i svi njegovi dijelovi zaštićeni su autorskim pravom. Zabranjeno je neovlašteno kopiranje, distribucija ili korištenje u bilo koje svrhe bez prethodne pismene dozvole BHIDAPA-e Evropski Akreditovanog Psihoterapijskog Trening Instituta, osnivača Akademije za psihoterapiju.
BHIDAPA, 30. maja, 2025. (objavljen)